A tavalyi benzin, nem benzin

A tavalyi benzin, nem benzin

Gazdabolt 2014. márc. 6.

A rossz benzin sok kellemetlenséget okoz

A megszokottnál jóval korábban kezdődik az idei kertészeti szezon. Máris szükség lehet a fűnyíróra. A rotációs kapagép a tavaszi talajmunkák idején most kezd igazán dolgozni, hasonlóképpen szükség van a permetezőkre, sövényvágókra és a sokféle motoros szerkezetre. Bosszantó, ha hosszas rángatásra sem indul a robbanó motoros gép, s ha mégis beindul, le-le fullad, erőtlen. A villamos szerkentyűkkel egyszerűbb a helyzet, ha megindulnak, akkor már nincs baj, forognak. A poszt fogalmazása előtt felkerestem kedvenc kisgépszerelőimet, hogy azokról a tavaszi általános hibákról halljak, amiket a gépekhez kevésbé értők elkövetnek. Elsőként említettek az őszről megmaradt üzemanyag esetét. Ez megöregszik, s ilyennel az amúgy is hideg motort képtelenség beindítani. A benzin csak akkor nem öregszik, ha valóban hermetikusan van lezárva. Ha nem ilyen a zárás, és a legtöbb esetben erre kell számítani. Akkor a rövidebb szénláncú komponensek szép lassan elkezdenek kipárologni belőle, rosszabbak lesznek a gyulladási és égési tulajdonságai, legyen szó benzinről vagy keverékről. Extrém esetben annyira megváltozik az összetétele, hogy a kevésbé oldható összetevők gyanta formájában kiválnak, és eltömik a porlasztót Az ilyentől meg kell szabadulni, vagy frissítő adalékot kell vásárolni. Ezek akár egy-két évre is meghosszabbítják az üzemanyag életképességét. Egyébként erre a „tankoláskor” érdemes gondolni. Az adalékot mindenféle kiszerelésben árusítják, csak rá kell keresni az interneten. A tankban és a porlasztóban maradt régi benzint valahogy ki kell önteni, s újjal feltölteni a tartályt. Hasonló. de alattomosabb problémát okoz a gépben álló olaj és a koszos légszűrő is. A szerelők szerint ezeket érdemes minden tavasszal kicserélni. Nem is akármilyenre, a legjobb a gyári. Elmondták azt is, hogy a modern, drágább robbanó motoros fűnyírókat, permetezőket és fűrészeket már számítógép vezérli, ami azért csak egy chip, de mégiscsak fejlett elektronika. Ez érzékeli a hengernyomást, a keverék összetételét, vezérli az előgyújtást, szivatót és sok mindent. A tavaszi indításkor lényeges, hogy a chip, csak akkor engedélyezi a szikraadást, ha minden rendben van, ha nincs, rángathatják az indítómadzagot a végtelenségig. A villamos berendezések is bosszantóak tudnak lenni. Ha vizesen teszik el, vagy nedves környezetben áll egész télen, akkor előfordulhat, hogy az olcsóbb gép motorja, a gyenge minőségű csapágy miatt „beáll”.  A gyártók spórolnak mindenen, pedig egy por és nedvesség ellen védő csapács nem is drága, 300 forint.