A kerti út mindig vezessen valahova

A kerti út mindig vezessen valahova

Gazdabolt 2016. szept. 19.

Mielőtt bárki kerti út tervezésébe, építésébe fogna, tudnia kell: a kerti útnak valahova vezetnie kell. Az út anyagáról, nyomvonaláról, a kert általános képére gyakorolt hatásáról nem érdemes ábrándokat kergetni vagy kertészeti albumokban fellelhető idilli terveket másolni. Az út vagy a taposó anyaga lehet gyöngykavics, salak, murva, mulcs, helyben öntött beton, műkő, fakocka, terméskő vagy égetett járólap is. Ha a kert tulajdonosa mégis összefüggő út mellett dönt, nem árt, ha szakembert fogad: a házilagos kivitel, főleg a nagyobb igénybevételt jelentő garázsbejáróknál, gépkocsibeállóknál hamar megbosszulja magát. A legolcsóbbnak számító kavicsbeton rácskő négyzetmétere 2500-3500 forintba kerül, a térkő négyzetméterára pedig 2200-3800. Ehhez jön még a szegélykő méterenként 700-900 forintért vagy az alacsony paliszád ennél jóval többért. Harmonikus képet nyújt a gyepen vagy a kertben kisebb-nagyobb hézaggal elhelyezett szögletes járólap. A betonlapok helyett terméskő lemezeket, vastag, kültérre gyártott, égetett járólapokat is le lehet rakni. Ezek keménységéről, teherbírásáról érdemes tájékozódni. Nem árt az óvatosság: a dél-európai importáru esetében a fagyállóságra érdemes odafigyelni, mert különösen az olcsóbb termékek esetében könnyen „belső” minőséget vásárolhat a vevő, azaz tönkreteszi ezeket a fagy.

A kerti út mindig vezessen valahova

Még a tervezéshez tartozik az is, hogy vannak tapasztalati alapon megállapított méretezési szabályok. A kerti gyalogutak esetén személyenként 60 centiméteres szélességgel lehet számolni. Ezért egy állandóan lakott családi ház forgalmasabb részein, így a kertkaputól a ház bejáratáig általában két főre méretezett – tehát 120 centi széles – útnak való alapanyagot kell vásárolni. A kevésbé járt kertrészekhez elég a 60 centis ösvény. A kétszemélyes, fal melletti útnak viszont legalább 150 centi szélesnek kell lennie, különben az egymás mellett menő személyek egyike vagy a kerítésnek dörgölődzik, vagy a gyepet, virágokat tapossa.

A gyalogút, -ösvény kialakításának legegyszerűbb megoldása a tipegő. Nem csúfítja el a természetes környezetet, s viszonylag kevés idegen anyag kell hozzá. Ez házilagosan is kivitelezhető. Az út vonalvezetésének megtervezése után a nyomvonalat ki kell tűzni. Érdemes több napon át próbálgatni, hogy valóban jó irányt vett-e a tervező. Ha biztos a nyomvonal, akkor a kőlapokat, beton térkövet, fakorongokat a talajszintig – nem mélyebbre – kell süllyeszteni. Ha köves a talaj, akkor homokágyat kell készíteni. Így a tipegők közötti kisebb-nagyobb hézagokban a fű zavartalanul növekedhet. A családtagok életkorától is függ, hogy milyen távolságra legyenek egymástól a tipegők. Az idősebbeknek és apróbbaknak sem kell lépést váltaniuk, ha a kövek középpontja egymástól hozzávetőlegesen 60 centiméteres távolságra van.

Egy másik lehetőség a szárazon, mélyebb homokágyba, de betonba is rakható fektetett út. Az ilyen kivitelezésekor pontos mérésre, kitűzésre van szükség. A száraz terítés esetén a kiásott mederbe 15 centi vastagságban zúzott követ, majd erre 3-4 centiméter homokot, apró szemű sódert kell teríteni. Deszkával kell elsimítani az alapot, majd erre fektetni a burkolatot. A hézagokba homokot kell önteni. Ha jól sikerült az alap, akkor ezen a járófelületen soha nem áll meg a víz.

Ha biztosabb felületet, például gépkocsibeállót kívánnak építeni, akkor betonalapra van szükség. Ha nagy felületről van szó, akkor gondoskodni kell vízelvezető idomok közbeiktatásáról. Kisebb felület esetén elegendő, ha szemmel alig látható lejtést biztosítanak. A betonalapba nem árt vasalást is tenni, mert ilyenkor nem reped, és az egyes útrészek nem élnek külön életet. A díszkő betonba ágyazása, szintezése sem okozhat gondot egy ügyesebb kezű útépítőnek.

Egy átlagos, négy méter hosszú autó bejárójának három méter szélesnek kell lennie. Ha a családnak több autója van, akkor azt is tudni kell, hogy egy öt méter hosszú parkolóhelyre, ha merőleges fordulóval akarnak egy ívben beállni, akkor hatméteres szélességből tudnak bekanyarodni. Három autó esetén viszont már akkora területre van szükség, hogy ezen a helikopter is képes le- és felszállni.